Employer branding

De laatste jaren krijgt het onderwerp employer branding steeds meer aandacht vanwege de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt. De zogenaamde “war for talent” woedt in alle hevigheid en employer branding is een van de middelen die aan dit front door organisaties wordt ingezet.

In dit artikel

Inhoudsopgave

Wat is employer branding

De betekenis van employer branding

Employer branding is het strategisch proces waarbij een organisatie zichzelf positioneert als een aantrekkelijke werkgever, met als doel zich positief te onderscheiden van concurrenten. Dit wordt bereikt door het ontwikkelen en communiceren van een unieke werkgeversbelofte, die potentiële en huidige werknemers aanspreekt en bindt door de waarden, cultuur, en voordelen van het bedrijf uit te lichten.

Wat is employer branding?

Elk bedrijf heeft een werkgeversmerk, ook wel een employer brand genoemd. Het employer brand kan gezien worden als het imago van een werkgever. U kunt u dus wel voorstellen dat het belangrijk is om een sterk employer brand te hebben. Het proces dat hierachter schuilt, is employer branding.

Employer branding houdt in dat een organisatie zich promoot voor een gewenste groep potentiële werknemers als een uitstekende werkgever. Daarnaast geldt: talent aantrekken is belangrijk, maar talent behouden is nog belangrijker.

Bij employer branding ligt dus enerzijds de focus op het aantrekken van toekomstige medewerkers, maar anderzijds ook op het behouden van de huidige medewerkers. Verder genereert het een algemeen sterk bedrijfsimago op gebied van werkgeverschap.

Waarom is employer branding belangrijk?

Employer branding zorgt ervoor dat potentiële werknemers weten in wat voor soort bedrijfscultuur ze terecht komen. Het brengt de waarden van de organisatie tot leven. Hierdoor weten kandidaten sneller of ze goed binnen het bedrijf zullen passen. Onderzoek van Randstad laat zien dat het voor sterke werkgeversmerken makkelijker is om nieuw personeel te werven. Ook kennen deze bedrijven een lager personeelsverloop. Daardoor liggen de wervingskosten bijna de helft lager in organisaties met een sterk employer brand.

Bovendien kan een sterk merk compensatie bieden voor een lager salaris: aantrekkelijke werkgevers kunnen iets lagere salarissen bieden dan minder aantrekkelijke werkgevers. Al met al creëert employer branding een werkplek die heel aantrekkelijk is voor potentiële én huidige werknemers.

Wat is een employee value proposition (EVP)?

Om een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk te hebben, heeft een bedrijf een goede employee value proposition (EVP) nodig. Dat wil zeggen: wat heeft het bedrijf de (toekomstige) werknemers te bieden? Tegenwoordig is werk meer dan een baan. Niet alleen salaris, maar ook cultuur en zingeving zijn belangrijk voor werknemers. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat een goed basissalaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden, carrièreperspectieven en een fijne werkomgeving onderdeel zijn van de employee value proposition.

Maar daarnaast gaat het bij de EVP steeds vaker om de persoonlijkheid en waarden van de organisatie. Uiteindelijk is het dat wat voor een groeiend aantal werkenden de doorslag geeft voor welke werknemer zij kiezen. In de onderstaande afbeelding zijn alle componenten van de EVP nog eens samengevat:

Belangrijkste argumenten werkgever millenials

Bron: Randstad

Employer branding en purpose

Vaak wordt purpose als belangrijk middel gezien voor het aantrekken van millennials, maar het is niet zo dat de millenialgeneratie (ruwweg geboren tussen 1980 en 2000) idealistischer is dan voorgaande generaties. Alle generaties vinden het belangrijk dat ondernemingen bijdragen aan maatschappelijke doelen en zich inzetten voor milieu en klimaat. Purpose is geen vereiste voor employer branding, maar het kan hier wel bij helpen.

Over het algemeen zijn Nederlanders duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen namelijk steeds belangrijker gaan vinden. Als organisatie is het vooral belangrijk om op te vallen met een purposeboodschap, want dat vergroot de effectiviteit van employer branding.

Employer branding en mobiel werken

Ook een goede werk-privébalans wordt steeds belangrijker voor werknemers. Bijna de helft van de medewerkers die niet op afstand kunnen werken, zou dit wel graag willen. En ruim de helft van de medewerkers vindt de optie om op afstand te werken belangrijk bij de keuze van een nieuwe werkgever. Om het thuiswerken mogelijk te kunnen maken, is het belangrijk om personeel te voorzien van veilige en up-to-date apparatuur.

Werknemers hechten doorgaans ook veel waarde aan persoonlijke privacy en veiligheid. Werkgevers moeten hun werknemers daarom voorzien van heldere richtlijnen voor werken op afstand en werknemers de juiste technische middelen bieden. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat de GDPR-wetgeving en andere dataprivacyvoorschriften niet worden geschonden.

Mobiel werken faciliteren met het juiste device-beleid

De tijd dat de werkplek uit een vast bureau met een pc bestond, is nu definitief voorbij. Het aantal mobiele werknemers is in de laatste jaren flink toegenomen. Op ieder moment van de dag en op iedere plek wil men kunnen werken. Dat brengt niet alleen voordelen voor de werknemer met zich mee, maar ook voor de werkgever zoals hierboven staat beschreven.

Hierbij kom je als werkgever voor de volgende keuze te staan: welk inkoopbeleid voor devices ga ik hanteren om mobiel werken te faciliteren? Een van de meeste gekozen strategieën is een CYOD-beleid. Wat het is, wat de voor- en nadelen zijn, welke overwegingen komen kijken bij een dergelijke strategie kunt u lezen in dit kennisartikel.

Anderen bekeken ook:

Benieuwd wat IT-vernieuwing voor uw organisatie zou betekenen?

Download dan de whitepaper ‘Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie’
Whitepaper it vernieuwingsstrategie
IT-equipment

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en krijg van Bram de laatste kennisartikelen, klantverhalen en leveranciersverhalen als eerste in uw inbox.

Wegens hemelvaart zijn wij op donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei gesloten.