Servitization – Wat is het en wat zijn de voordelen voor fabrikanten en leveranciers?

Servitization is een begrip dat steeds vaker voorkomt en de verwachting is dat steeds meer fabrikanten en leveranciers in de toekomst zullen overstappen naar een dergelijk businessmodel. In dit artikel leest u wat servitization is, wat de voordelen zijn en hoe geswitcht kan worden naar dit businessmodel.

In dit artikel

Inhoudsopgave

Wat is Servitization

Wat is servitization?

Servitization is het omvormen van de onderneming: van een product- naar een diensten georiënteerd businessmodel. Doorgaans met als doel om gegarandeerde omzet, meer winst en een goede lange termijn relatie met de eindklant te realiseren.

Servitization is het omvormen van de onderneming: van een product- naar een diensten georiënteerd businessmodel. Voorbeelden hiervan zijn een scheepsbouwer die zijn klanten ondersteunt met financiering; een leverancier van werkplekken die bedrijven ondersteunt met onderhoud en support; en een leverancier van bakkerijmachines die nauwkeurig kan voorspellen wanneer een van zijn bakkerijlijnen onderhoud nodig heeft.

De voordelen van servitization zijn aanzienlijk: servicecontracten vormen een stabiele en voorspelbare bron van inkomsten en zorgen voor een natuurlijke langeretermijnrelatie met de klant. Het resultaat hierbij is dat de klant sneller tevreden zal zijn, er sprake is van een hogere omzet en uiteindelijk meer winst.

Enkele feiten omtrent servitization

Omdat de voordelen zo aanzienlijk groot zijn, staan hieronder een aantal feiten vermeld om een overzicht te creëren rondom servitization.

  • Meer winst: Het gemiddelde bedrijfsresultaat na afschrijvingen (EBIT-winstgevendheid), van diensten is bij veel organisaties een factor 2 tot 5 hoger dan van hun producten;
  • Stijgende beurswaarde: De gemiddelde beurswaarde van servitization-organisaties stijgt sterkt, blijkt uit een groot onderzoek bij Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven;
  • Verhoging van de marge: Er wordt een winstmarge gehaald om diensten tussen de 15 en 35 procent bij organisatie die reeds zijn overgestapt op een servitization-model;
  • Business domineren: Ruim 75 procent van de industriële maakbedrijven verwacht dat servitization in de toekomst de overhand zal hebben op hun business;
  • Servitization-strategie: Slechts 30 procent van de industriële maakbedrijven hanteert op dit moment een servitization-strategie.

De meerwaarde van servitization

Door te investeren in servitization word je als organisatie aantrekkelijker voor private equity-partijen. Private equity is de benaming voor investeerders, die buiten de aandelenbeurs om, financieel in organisaties participeren. Wanneer goed uitgevoerd, zorgt servitization voor een potentieel zeer winstgevende omzet. Deze omzet zal bovendien goed voorspelbaar zijn en relatief ongevoelig voor conjuncturele schommelingen. Het zou tevens kunnen leiden tot een ‘waardeverdriedubbelaar’ voor investeerders. Er is dan sprake van een hefboom van de toenemende voorspelbaarheid van kasstromen; een hefboom van de omzetgroei; én een hefboom van meer dan gemiddelde groei in winstgevendheid.

Door middel van servitization wordt er overgeschakeld van een eenmalige transactie naar een meerjarig partnerschap met de klant. Servitization is dus een manier van zakendoen die toekomstbestendiger is. Het vereist echter wel een andere mentaliteit waarbij goed communiceren in een continue dialoog met de klant centraal staat. Het is van belang voor medewerkers om hun communicatie en commerciële vaardigheden naar een hoger niveau te brengen en dit op peil te houden.

Al met al zal servitization een behoorlijke impact op uw organisatie hebben. Echter de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen. Het levert meer omzet op én er is sprake van meer binding met de klant.

Servitization in de ICT

Traditionele banken vinden het lastig te vatten dat hardware een steeds kleiner onderdeel is binnen het contract, en er dus geen onderliggend bezit meer is. Hierdoor lopen ICT-leveranciers steeds vaker aan tegen het feit dat Hardware-as-a-Service-oplossingen moeilijker te financieren zijn. De eindgebruiker, die vraagt om deze oplossing, verlegt als het ware de financieringsbehoefte naar de leverancier. Bij deze organisatie is het dus van belang om een goede financieringsoplossing achter de hand te hebben om te kunnen groeien.

Leveranciers lossen dit probleem doorgaans op door vanuit hun eigen werkkapitaal contracten voor te financieren, maar hier zit natuurlijk een maximum aan. Naar aanleiding van het zelf voorfinancieren nemen veel ICT-bedrijven toevlucht tot private equity, maar die partijen hebben hoge rendementseisen en zullen zich gaan bemoeien met uw bedrijf.

Mastercom als partner voor uw ‘Hardware as a Service’-concept

Steeds meer IT-leveranciers bieden een prijs per werkplek aan en noemen dit een DaaS- of HaaS-oplossing. Het aanbieden van een HaaS-model bestaat in essentie uit drie componenten: hardware, financiering en IT-lifecycle diensten.

Mastercom is gespecialiseerd in het financieren van IT-hardware. Dat kunt u zeker zelf doen, maar uiteindelijk zijn de financiële middelen eindig. Bovendien loopt u zelf een financieel risico op de klant.

Daarom vullen wij de ontbrekende schakels in die u zelf niet voor uw rekening kunt of wilt nemen bij het aanbieden van een abonnementsmodel dat erop is geënt om uw klant te voorzien van een goedwerkend device gedurende de gehele levenscyclus. Lees hier meer over de mogelijkheden die wij bieden voor resellers en fabrikanten van digitale apparatuur.

Anderen bekeken ook:

IT-equipment

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en krijg van Bram de laatste kennisartikelen, klantverhalen en leveranciersverhalen als eerste in uw inbox.

Wegens hemelvaart zijn wij op donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei gesloten.